Annons:
Etikett06aktiviteter-utställningar
Läst 887 ggr
FancyFace
6/4/09, 4:53 PM

Inför fölmönstring

Hej!

Tänkte höra med er, hur ni förberer era fölisar inför fölmönstring i sommar och kanske lite tips på vad man ska tänka på!Glad

Annons:
cacao
6/5/09, 10:40 AM
#1

Själv har jag inte tränat mer än den övriga träning som jag gett de föl jag haft. Dvs att gå i grimma bredvid den som leder.

Har man ett sto utan problem, dvs det ska gå bra att lasta, leda mm så följer fölet oftast med automatiskt.

Vid visning så bör man ha en medhjälpare som endera leder fölet eller stoet.

Ska man visa både föl och sto så är det ofta så att man får komma in i ringen två gånger och på vissa utställningar så gör man bägge bedömningarna på samma gång, det varierar.

Tänk på att ha ett lite längre grimskaft eller kanske till och med en lina till fölet eftersom den ska gå och springa löst och ledigt och också kanske sprallar iväg och då är det bra att ha lite att släppa efter på.

När sedan stoet ska visas (om man visar henne också) så ska ju fölet helst vänta vid sidan av, dvs inte springa bredvid och skymma för domaren eller störa mamman i steget.

Det finns säkert lika många knep/tips/sätt som det finns fölägare men detta har iaf funkat fint för oss!

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

cacao
6/5/09, 10:44 AM
#2

PS: Föl blir oerhört trötta av en dag på utställning så om det finns möjlighet på utställningsplatsen så är det väl värt att hyra en box eller kanske se till att det finns en liten rasthage som sto och föl kan få vila sig i. Samt att diande ston kräver mycket mer vätska än vanligt. En varm dag i transport kan lätt leda till vätskebrist.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Upp till toppen
Annons: