Annons:
Etikett01allmänt-om-rasen
Läst 4121 ggr
KKajsa
12/11/12, 8:16 AM

Hovskägg avel

Vad sorgligt det är med alla dessa hästar som borde ha hovskägg men som saknar det!

Blir faktiskt ledsen när jag ser bilder på vad som först ser ut som en helt ok cob och sedan saknar hovskägg. Enlingt mig är det ett utav de typiska kännetecknen på en bra Irish Cob, att de är välbehårade på benen.

Tyvärr är det väl så att i och med SFICs inträde under Sh kommer även behåringen att börja fattas på flertalet Irish Cob liksom det redan gör på Tinker sidan. Sorgligt.

Hoppas verkligen att ni inte bidrar till att avla bort behåringen genom att använda dåligt behårade individer i aveln. Och att ni verkligen försöker avla och inte bara föröka…

Annons:
Bobson
12/12/12, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

2 bra behårade individer ger inte med säkerhet bra behåring. Det har nog med gener som skall möts samtidigt som avgör. Man måste se generationer bakåt och se fler avkommor för att kunna ha turen att behåringen bevaras. Jag tror att det är en nedärvning lika som färgnedärvning. Punkt 1. Man måste ha det för att kunna få det, då är vi ca 50% på väg. Punkt 2. i färgavel kan 2 skäckar ge solida föl, men 2 solida kan aldrig ge skäckt föl. Det beror på att en skäck har en solid gen och en skäck gen, den kan också vara homosygot vilket gör att det alltid blir skäckade föl oavsett färg på den andra individen.Samma sak tror jag gäller behåringen. DVS 2 gener måste mötas för att garantera behåringen. Om det finns en genuppsättning för homosygot behåring har jag inte en aning om och tror inte det. Poängtera att detta är vad jag tror och inte att det verkligen är så här. Jag tycker också att behåringen dvs hovskägget är en del i rastypen som skall bevaras likaväl som många andra viktiga punkter så som cobbigheten tex.

Bodil

KKajsa
12/13/12, 7:39 AM
#2

exact man bör inte avla 2 med dålig behåring och hoppas på att avkomman ska få bra behåring.

Blir intressant att se hur det utvecklar sig…

Upp till toppen
Annons: