Annons:
Etiketthästsnack
Läst 1882 ggr
sofka189
8/28/13, 10:00 PM

Ny i IC världen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag heter Sofia och har sedan juli månad haft ett irish cob partbred sto på 6år hemma på prov. Då rasen är ny för mig hade jag tyckt att det vore kul om ni kunde presentera er o era hästar, hur du och din häst tränar och gärna med bilder. Myran är en fantastisk liten fröken med ett hjärta av guld som tycker att livet är toppen hon får träna, gosa och äta. Hon är lyhörd, gör sitt bästa och älskar att springa ikapp med andra hästar över åkrar. Min vision med Myran är att utveckla henne att bli en härlig allroundhäst men med inriktning mot dressyr. Med sina 154 cm känns hon stor att rida på grund av stora gångarter mycket bog och en rejäl hals. Nå, hur är din häst, vad brukar ni göra, och har du några roliga anekdoter så dela gärna med dig. Ha de gött!

Annons:
RomDoll07
9/15/13, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite sent svar men jag skriver ändå :)

Jag har en 7-årig tinker/Irish Cob-valack som heter Pilgrim. Han importerades från Irland som 2-åring, gick som avelshingst tills han var 4, då han kastrerades och reds in. Hem till mig flyttade han förra sommaren, då han var 6 år precis som din häst, och är min första egna häst.

Jag har alltid gillat tinkrar/IC men när jag letade efter min första häst hade jag ingen bestämd idé om vad för ras jag ville ha utan tittade enbart på temperament och därför blev det just Pilgrim. Med sina 146 cm är han ju egentligen en ponny men han har en utrålning och personlighet som en Shire. Han är supersnäll och mysig, är lugn men har ändå lite framåtdriv (för att vara en tinker i alla fall :P ) och försöker alltid göra sitt bästa. Som många tinkrar har han även en envis sida som kan ställa till med lite problem ibland, men det löser vi allt eftersom vi lär känna varandra bättre och bättre.

Jag hanterar och tränar med Pilgrim enligt western- och NH-tänk och vi ägnar mycket tid åt markarbete och miljöträning, då jag ibland har honom helt lös. Jag rider antingen bettlöst, i halsring eller ibland helt utan utrustning. Jag håller även på att köra in honom, som går hur bra som helst, och vi tricktränar också då och då.

Att sammanfatta allt vi gör utan att skriva en hel novell är lite svårt, men jag har en Youtube-sida där jag lägger ut filmer från när vi tränar om du vill se mer av vad vi gör: http://www.youtube.com/user/DogsAndHorses4Life

Upp till toppen
Annons: