Annons:
Etikettskötsel-och-vård
Läst 2592 ggr
Lindbygarden
10/21/09, 10:20 AM

Hur fungerar det med lera och hovskägg?

Jag har funderat på det nu under morgonen då våra hagar börjar bli hovdjups leriga i öppningarna.

Skyddar hovskägget eller blir det en massa arbete med tvätt etc när leran kommer?

Annons:
cina65
10/21/09, 12:37 PM
#1

Jag har hört att hovskägget skyddar, men om det skulle vara så att hästen är benägen att få mugg så kan det vara jobbigt att hålla rent och torrt i karleden. Men jag ska kontrollera upp detta mer.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

cacao
10/21/09, 12:47 PM
#2

Hovskägget skyddar till viss del men inte för hur mycket lera som helst. När leran torkat är den lätt att borsta ur men om en häst vistas i sådana hagar där den ej har möjlighet att torka upp så uppstår givetvis problem, men det är ju samma oavsett om hästen har hovskägg eller ej. Tror att det står i djurskyddslagen att led och platser där hästarna utfodras eller trampar mycket bör dräneras och grusas.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Lindbygarden
10/21/09, 1:06 PM
#3

Japp det är ngt sådant men på många platseri  sverige så är det lerigt i hagarna.

Min fundering var mest hur mkt extra arbete det faktiskt blir på vintrarna och hur ni vårdar hovskägget på era hästarGlad

cacao
10/22/09, 3:57 PM
#4

Jag hade en gammal dammsugare i stallet där jag satte slangen på utblåset (under filtret) och använde den som en fön. Då kunde man lätt spola av hovskägget och sedan få det torrt igen utan större problem.

Problemet annars med "hovskäggsraser" är att dom är angripna av fotskabb (Chorioptes bovis). En parasit som våra hästar dragits med sedan tidernas begynnelse…Att få bort alla skabb till 100% verkar vara en omöjlighet men att hålla det i schack är med lite kunskap och träning rätt så lätt. Undantaget de hästar som gått obehandlade i åratal där huden oftast påverkats så pass negativt att en kronisk hudförändring med sår och fläll uppstått.

Detta med skabb är absolut ingen åkomma som enbart finns på IC/Tinker utan det är otroligt vanligt att se dessa symptom på ex vis Ardenner, Nordsvensk, Frieser och ponnyraser med lite grövre hovskägg.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

 

Upp till toppen
Annons: