Annons:
Etikett09irish-cob-cross
Läst 4976 ggr
Bobson
9/21/09, 11:31 PM

Irish cob cross

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en riktigt bra Irish cob cross tycker jag!

Det är Little Big Tramptass som nu blivit 4 år.

Han har Kayleen till far som är med på bild under artiklar om IC, den svart vita.

Hans mor är en kallblodstravare som exteriört är mycket bra, dock ej till travet.

Annons:
Bobson
9/21/09, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är Tramptass halvsyster som är 17 månader.

De har samma mamma men det är Little Big Sonny som är pappa till denna.

Hon heter Little Big Tonks

HannaT
9/25/09, 4:25 PM
#2

Tramptass är väldigt fin. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

[trollskogen]
3/6/10, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en Tinkerkorsning med Belgisk Ardenner pappa Tungan ute

Här är Little-No-Name:

kaka1234567
3/6/10, 2:02 PM
#4

#3. Fin den var men tinker är samma ras som Icob =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
3/6/10, 2:04 PM
#5

#4 Det beror ju lite på hur man ser det, pappersmässigt heter de ju tinker ;)

Hakuna matata!

kaka1234567
3/6/10, 2:07 PM
#6

japp paper mäsigt men inifrån och ut är de samma ras Flört

dem villj ju inte göra desa 3 raser till en föreningar som har så olika åsikter.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
[trollskogen]
3/7/10, 1:48 AM
#7

Ja om detta tvistar de lärde!

Många anser att det är samma ras o det håller jag med om .

MEN jag skulle nog vilja påstå att namnet Irish Cob är mkt missvisande då det finns en annan  irländsk cobras som definitift inte är detta.

Man kallar ju en del hästar för irländare o då menas ju en hoppponny har jag för mej .

Sen har tinkerföreningen o ic föreningen olika krav på exteriör o kvalitet tycker jag .

kaka1234567
3/7/10, 9:51 AM
#8

ja men de är ju tup de enda hästarna är genetiskt lika villket är bevisat jentekniken är en stor del av värden.

och jag tror på den.

Hästarna är endast olika för att de växer upp i olika miljöer och har olika krav på täkning mm. Tycker jag

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
3/7/10, 10:35 AM
#9

#8 Och så blir dem ju olika när man föder upp dem med olika krav :)

Hakuna matata!

kaka1234567
3/7/10, 11:10 AM
#10

Men de är ju genetiskt lika villket gör dem till samma ras.

Och bara flör att man har olika krav betydder de inte att de har samma ras.

Sammma sak med enäggs tvilingar dem är ju genetiskt lika och fortfarande relaterade och en och en kopia av en person som gjort deras miljö olika endå.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Elshira
3/7/10, 11:13 AM
#11

#10 Welsh är ju mycket samma och vi har gott om variation ;)

Men även innom samma ras (IC/Tinker och alla andra raser) så kan det ju finnas en stor variation. Det finns araber som inte ser ut som araber, och det finna andra hästar som ser ut som arab. Så att bara för de är genetiskt lika behöver de ju inte likna varandra :)

Hakuna matata!

kaka1234567
3/7/10, 11:15 AM
#12

Ja utsende kanske men inute är de lika =) genetiskt lika =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

cacao
3/7/10, 12:05 PM
#13

Det är 2 olika stamböcker och bägge "rasnamnen" är EU-godkända.

I stort så ser hästarna lika ut, utseendemässigt och det skiljer minimalt på de båda stamböckernas rasbeskrivningar.

Det finns också en artikel här på Irish Cob i fokus som tar upp just detta med namnen på "raserna"

Dock är det enbart Irishcobstamboken som får registrera korsningar då Tinker ej har något sådant godkännande i sin stambok.

Medarbetare på sajten irishcob

 

Annons:
[trollskogen]
3/14/10, 12:03 AM
#14

För att vara petig så är faktist tinker/irish coben en typ egentligen inte en ras .

Om man frågar en äldre resande på irland så säjer dom samma sak ,, hon fölen som föddes förr inte var rastypiska så var dom inga tinkrar /irish cobs .

Nu reggar ju bägge föreningarna ybertunna  dåligt behårade hästen som är enfärgade som tinkers o irish cobs *suck* .

Så förstör man rasen tycker jag .

Elshira
3/14/10, 10:53 AM
#15

#14 Är dom renrasiga ska dom väll få heta tinker/kob tycker jag, varför ska man behöva stå med en häst "utan papper" för att de inte är rastypiska… Sedan vilka som bör vara i avel är ju givetvis en helt annan sak.

Men jag håller med dig, det är inte många individer i sverige som verkligen ser ut som de ska göra, maffiga hästar även om de ibland är i litet format, relativt högresta, mycket behåring, och ett stort steg.

Vissa uppfödare har ju givetvis fina individer, men jag har sett IC på en hand full olika ställen och alla har sett ut att vara en dålig korsning mellan IC och något annat jag inte vill veta…

Det är synd att det är "kul" att avla på en IC bara för att de är en IC med hår och fin färg "jippie" men resten då…?

Nej det är en ras som verkligen borde ha fler engagerade uppfödare och försöka stoppa "buskisavel" (även om de är renrasiga) med dem.

Hakuna matata!

cacao
3/14/10, 2:00 PM
#16

Oavsett vad man själv anser så är de bägge (Tinker och Irish cob) EU-godkända som raser med egna stamböcker.

Ingen häst idag får stå utan "papper"/registrering men det är olika vilken del av stamboken de kan föras in i.

IC och Tinker avelsvärderas och exteriörbedöms precis som andra raser och det räcker knappast med att den är fläckig och hårig.

"Buskavel" dvs avel med ej godkända eller kasserade individer ger endast registreringsbara hästar men ingen tillgång till införande i stambok så där är det ingen skillnad alls mot andra raser.

Tror att det är mycket gammalt "skvaller" om rasen som hänger kvar sedan många år tillbaka då det importerades en hel del dålig häst och avlades på ej godkända hingstar men som sagt var, avelsvärderingar, utställningar och premieringar anordnas årligen och stamboken i bägge rasföreningarna fylls på sakta men säkert varje år med nya godkända individer.

Medarbetare på sajten irishcob

 

cacao
3/14/10, 2:05 PM
#17

Kan också tillägga att benbehåringen bedöms för Irish Cob så att man reggar "ybertunna individer" utan behåring stämmer ej.

En IC måste uppfylla en hel rad krav för att avelsgodkännas och om den importeras oreggad så ska den genomgå intypning av utbildad rasinspektör för att ens få ansöka om registrering.

Läs gärna igenom hingst och storeglemente samt rasbeskrivningen så kanske ni får en helt annan bild av hästarna som ras och vilka krav som ska uppfyllas för att få reggas som IC/Tinker och/eller godkännas för stambokföring.

Medarbetare på sajten irishcob

 

Elshira
3/14/10, 5:53 PM
#18

#17 Jag tänkte främst på stona (som vad jag vet inte behöver bli godkända för avel). Hingstarna kollas ju alltid upp med stona kan man ju göra som man vill med, men de är ju precis lika viktiga som hingsten för avkomman.

Det är där jag ser största problemet. Folk som inte håller på med avel köper ett sto som kanske inte blev så "bra" men avlar ändå på det för att de "bara vill ha ett föl efter stoet". Det är ju något som sker innom alla raser, men bland de lite mer ovanliga raserna över huvud taget så brukar det tummas betydligt mer än på vanligare raser efter som det inte finns lika mycket i bra kvalité att tillgå.

Hakuna matata!

cacao
3/14/10, 8:03 PM
#19

En avkomma efter en godkänd/stambokförd hingst och ett ovisat/ej stambokfört sto kan inte få tillträde till stamboken utan blir endast registreringsbart.

Så visst betäcks ej premierade/stambokförda ston inom alla raser men då kan inte avkomman få inträde i stamboken.

1á premieston får också rabatt på betäckning av vissa seriösa hingstägare har jag sett.

Medarbetare på sajten irishcob

 

Elshira
3/14/10, 8:07 PM
#20

#19 Så stona måste också premieras för att få användas i avel? Alltså inte bara stamboksföras utan också premieras inför en nämnd?

Hakuna matata!

Annons:
cacao
3/14/10, 11:26 PM
#21

ALL avel i Sverige är i dag i princip fri, enda undantaget är för djurskyddslagen.

Du får avla på alla hästar/alla raser utan godkända individer MEN då är dom EJ stambokföringsbara och inom vissa raser kan du endast regga som korsning.

Sto och hingst måste vara premierade för att avkomman ska kunna stambokföras. En häst kan INTE stambokföras om den ej är godkänd för stambokföring enl rasvisa krav.

Medarbetare på sajten irishcob

 

Elshira
3/14/10, 11:34 PM
#22

#21 Många har ju fortfarande att endast pappa behöver vara premierad och mamma stamboksförd (men inte bremierad) för att få en stamboks och premieringsberättigad avkomma, i.af på ponnysidan och till viss del (vad jag vet) på hästsidan.

Hakuna matata!

cacao
3/14/10, 11:37 PM
#23

Du kan inte föra in en häst i stamboken utan att den är visad eller är efter visade föräldrar men då förs den endast in i grundboken, inte huvudboken. För att komma in i huvudboken krävs det att den uppfyller hingst resp storeglementet.

Medarbetare på sajten irishcob

 

Elshira
3/14/10, 11:43 PM
#24

#23 Men många gånger räcker det med att endast pappan är visad för en nämnd medan mamma endast behöver vara registrerad med gröna papper för att få en stamboksberättigad avkomma.

Jag är inte insatt i IC aveln och jag antog att mamma endast behövde vara registrerad med gröna papper, men ni har alltså att både mamma och pappa måste vara visade för nämnd för att få en avkomma som också är stamboksberättigad? =)

Hur gör man då med IC som inte har föräldrar visade för premieringsnämnden? Går de att få in dem ändå om de visas eller är det stopp? Hur görs det med importer?

Hakuna matata!

cacao
3/14/10, 11:59 PM
#25

Det skiljs på registreringsbara och stambokföringsbara individer.

Hästar utan stam måste "typas" in i registret och för att vara stamboksberättigad krävs att de uppfyller hingst/storeglemente.

http://www.sfic.se/Storeglemente.pdf

Medarbetare på sajten irishcob

 

MiaFlyer
5/6/10, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här är en bild på mitt ICC sto Blacky :) 8 år IC/New Forest

millyann
5/9/10, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En bild på mitt lilla sto som är en korsning av vbltravare och irish cob. Hon föddes den 8/5.

Annons:
cina65
5/13/10, 12:47 AM
#28

#27 Gud vilken sötnos….Tungan ute Stort grattis till fölisen.

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Rossan
7/17/10, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det här är mitt korsningssto Munsboro Bridie. Just det ja; hon älskar hoppning = )

cina65
7/18/10, 1:33 AM
#30

#29 Vad fin hon är. Glad

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

Upp till toppen
Annons: